PENGENALAN
Amalan 5S merupakan satu kaedah pengurusan yang dipelppori
oleh pihak Industri di Jepun bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja
yang selesa, kemas dan selamat. Amalan 5S bermatlamat mewujudkan
persekitaran kerja yang berkualiti secara sistematik dan praktikal.
Pelaksanaan Amalan 5S yang berkesan dapat meningkatkan kualiti
perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja.
Selain memberi keutamaan kepada aspek
kebersihan, kekemasan dan keselamatan di tempat kerja, Amalan 5S
berupaya memperkukuhkan lagi Sistem Pengurusan Kualiti Pejabat Kesihatan
Kota Tinggi berasaskan Standard MS ISO 9001:2008 khususnya dalam
memenuhi keperluan klausa Pengurusan Sumber berkaitan persekitaran
kerja. Perlaksanaan amalan 5S yang cekap, berkesan dan konsisten akan
memberi nilai tambah kepada imej korporat Jabatan / Agendi secara
keseluruhan.
DASAR 5S |
PEJABAT KESIHATAN KOTA TINGGI
POLISI 5S
PKD
Kota Tinggi komited dalam amalan 5S dengan mewujudkan persekitaran
kerja yang kondusif dan berimejkan korporat bermatlamat melahirkan
budaya kerja berkualiti berteraskan muafakat untuk pemantapan
organisasi, peningkatan produktiviti serta kepuasan pelanggan.
OBJEKTIF
1. Mewujudkan suasana tempat kerja yang bersih,kemas dan selamat.
2. Meningkatkan semangat kerja berpasukan dan motivasi di kalangan anggo
3. Menjadikan pengurusan operasi organisasi terutamanya stor dan dokumen lebih sistematik dan berkesan
4. Meningkatkan produktiviti dan kecekapan sistem penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan
5. Mengurangkan aduan pelanggan
MATLAMAT
Ke
arah penyampaian perkhidmatan yang cemerlang dan inovatif melalui
persekitaran kerja yang kondusif serta diiktiraf melalui pensijilan 5S
SLOGAN
Kondusif Produktif Responsif Ceria
Tiada ulasan :
Catat Ulasan